Segurament molts
de vosaltres us haureu preguntat més d’un cop perquè del comportament dels
vostres fills és el que és? Com és que s’assemblen en alguns aspectes a
vosaltres quan éreu petits? O fins i tot, com és que a vegades en algunes
situacions és comporta igual com ho feu vosaltres?
Per entendre del
que anem a parlar començarem definint la conducta
o comportament, que és la
maneraque té cadascú d’actuar i reaccionar davant als estímuls i pot ser
voluntària o involuntària.És important saber aquesta definició perquè la
conducta, igual que moltes de les característiques de cadascú, té una part innata i una altra adquirida.
Pel que fa a la part innata, no requereix de cap
tipus d’aprenentatge perquè neix amb ells. Distingim dos tipus de respostes
innates, els reflexes i els instints.
Per una banda els reflexes es realitzen de
manera automàtica com a resposta a algun estímul, per exemple el reflex de
succió que tenen els infants quan neixen per poder alimentar-se, sinó com han
aprés a succionar? Qui els ho ha ensenyat? Un altre exemple seria quan alguna
cosa s’apropa ràpidament a la cara d’un bebè i aquest tanca els ulls. Qui li ha
explicat que pot ser alguna cosa perillosa? Com s’ha adonat que li podria fer
mal als ulls? Per això afirmem que neixen amb aquests reflexes.
Per l’altra banda tenim els instints, que
són les pautes del comportament que tenen una finalitat adaptativa. Segurament
haureu notat moltes actuacionsinstintives sense saber que realment ho són, per
exemple el fet que els infants siguin tant protectors amb les seves joguines i
els hi costi compartir-les és una conducta que ve marcada pels instints. Per
què no ha de compartir les joguines? Com sap que si les agafa un altre infant
les pot perdre o trencar? Quan els infants són molt petits no són conscients de
tot això, simplement no ho deixen perquè és seu.
Pel que fa a la part
adquirida és el resultat de les experiències viscudes per cadascú i es
transmeten amb l’aprenentatge. Com ja us hem explicat, aquest comportament
adquirit depèn de les experiències, és a dir, del dia a dia de cadascú: la seva
família, l’entorn on viu, la cultura, la religió, l’escola on va... Per
exemple, si un infant es cria als països orientals (Xina, Japó, Corea...)
pensarà que el fet de mirar directament als ulls d’una altra persona està mal
fet, per tant aquest infant intentarà no mirar mai als ulls, en canvi, un
infant espanyol per a comunicar-se necessita la mirada de l’altre i per això
sempre que podrà buscarà trobar aquesta mirada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada