dimecres, 30 d’abril del 2014

Concepció constructivista a l’escola. I a casa?

A l’article d’avui us parlarem de la concepció constructivista, ja que, a partir del curs següent a l’escola treballarem basant-nos amb aquesta concepció.

La concepció constructivista pretén oferir un marc global de referència útil, coherent i articulat per tractar els possibles problemes escolars. A més a més, integra principis de diferents fonts, és a dir, de teories de diferents autors com Piaget, Ausubel, Bruner... Els principis que caracteritzen aquesta concepció són: l’alumne, el professor i els continguts.

Des del centre hem decidit partir d’aquesta concepció perquè pensem que pot ser molt beneficiosa per als vostres fills i filles ja que, parteix dels coneixements previs (que ja tenen) per a utilitzar-los com a base dels nous que adquiriran. També afavoreix la construcció de significats, la qual cosa fa que els infants atribueixin sentit a tots aquells continguts que no coneixien.

Aquesta concepció constructivista reconeix el paper de les expectatives, la motivació, l’autoconcepte, l’autoestima... Per això nosaltres creiem que pot ser molt positiu partir d’aquí per tal de fer sentir als nostres alumnes uns infants feliços, amb expectatives sobre allò que els agrada i els motiva, que tinguin un bon concepte de si mateixos i això els pugi l’autoestima.

Com a centre intentarem oferir totes les ajudes i recursos necessàries, diverses, flexibles i transitòries, que també és un dels principis d’actuació constructivista.

Els i les mestres afavoriran l’aprenentatgesignificatiu, partint del que ja saben com a base, intentaran que els infants relacionin els continguts que han d’aprendre amb aquells que ja coneixen i formin un significat que els sigui útil per a l’aprenentatge i finalment, també se’ls introduirà a la reflexió.

Ja que des de l’escola treballarem amb aquesta base constructivista, pensem que pot ser a vosaltres també us agradaria poder treballar-la des de casa i per això us deixem alguns consells que podeu seguir:
  •      Creeu un ambient agradable a casa per tal de millorar la relació i que els vostres fills i filles es sentin segurs.
  •         Feu-los participar en les tasques i responsabilitats de la casa. Per exemple: els més grans poden ajudar-vos a cuinar, a vestir-se i banyar-se sols, etc. I els petits poden recollir les joguines, posar-se el plat i el got a la taula, etc.
  •        Heu de tenir present en tot moment que són infants i heu d’intentar ser comprensibles i justos amb ells però sense pensar que no són capaços d’entendre ni de fer res.

Intenteu fer activitats plegats i escoltant-los quan us expliquen alguna cosa perquè de vegades les coses més insignificants per a nosaltres, per a ells són tota una novetat. 

2 comentaris:

  1. Hola, som el grup del blog "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).
    Creiem que el triangle educatiu que es crea mitjançant el constructivisme, format per alumnes, mestre i contingut és molt important per a l'aprenentatge significatiu dels xiquets. Quins tipus d'activitats proposaríeu per dur a terme aquest triangle?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, un exemple clar de les activitats realitzades amb aquest mètode és l'aprenentatge de la lectoescriptura. Es fa relacionant les lletres amb els noms dels companys de classe, familiars, coneguts, amics dels nens per tal que li donin un significat a les lletres i d'aquesta manera les aprenguin més ràpida i senzillament. En aquesta activitat el professor només serà un guia ja que l'alumne decideix de quin nom vol conèixer primer les lletres, i normalment és el seu pròpi.
      Espero haver respost la teva pregunta, si encara hi ha algun dubte pots tornar a comentar quan vulguis.
      Salutacions.

      Elimina